Tuesday, November 29, 2011

Cuti-cuti China: Hari Keenam - Penutup

Hari Keenam - 28/4/2010

Potong Memotong

Pagi itu kami tiba di Beijing lebih kurang pada pukul 7.30 pagi. Semasa berjalan di platform menuju ke dalam bangunan, cuaca begitu sejuk sekali. Ditambah dengan angin yang sekali sekala bertiup, menambahkan kedinginan di pagi itu. Sangka saya, semakin menghampiri musim panas, suhu pastinya lebih tinggi daripada hari-hari sudah. Nampaknya sangkaan saya meleset sama sekali. Sudahlah gerabak kami jauh daripada pintu masuk bangunan...mengigil-gigil saya dibuatnya walaupun sudah memakai baju sejuk.

Masuk sahaja ke dalam bangunan, kami terus menuju ke perhentian teksi. Alangkah terkejutnya saya melihat barisan manusia yang panjang sedang menunggu teksi. Terpaksalah saya beratur sambil menggalas backpack yang berat. Apabila difikir-fikirkan semula, ada baik juga mengikut cara Chik; membawa beg beroda. Tidak perlulah saya membawa bebanan yang banyak di bahu. Tetapi apabila difikir-fikirkan dua tiga kali, tidaklah namanya adventure jikalau membawa beg beroda. Entah apa-apa.

Sepanjang beratur, melihat orang lain dengan selambanya memotong barisan, kami juga ikut memotong. Siapa kata kami tidak dapat menyesuaikan diri dengan penduduk tempatan? Memang telah terbukti kami memang jenis yang mudah blend-in. Lagipun tiada siapa yang hendak marah. Maka, bertambah asyiklah saya memotong barisan sehingga tidak sedar Chik sudah tertinggal di belakang saya. Fuh! Memang tidak sia-sia saya menggalas backpack kerana saya mudah memotong dan juga menghalang diri daripada dipotong...hahaha!

"Show & Go"

Agak lama juga kami 'beratur' sehingga sakit pinggang saya dibuatnya. Sampai sahaja giliran saya, terpaksa pula melepaskan beberapa orang di belakang terlebih dahulu disebabkan Chik berada 4, 5 barisan di belakang. Apabila para penumpang di hadapan Chik sudah lepas, baharulah kami sama-sama menuju ke teksi yang sedang menunggu.

Masuk sahaja ke dalam teksi, saya terus menunjukkan destinasi kepada pemandu teksi seperti yang telah ditulis oleh Qing Kang dalam buku nota saya. Terkumat-kamit mulutnya membaca tulisan Qing Kang, tetapi kemudian mengangguk-anggukkan kepalanya lalu terus memandu. Senang sungguh. Saya namakan sistem ini sebagai sistem "Show & Go" - hanya tunjuk dan kami sudah boleh bergerak.

Kami tiba di Beijing South Railway Station lebih kurang dalam pukul 9:30 pagi. Terus kami ke kaunter untuk membeli tiket bullet train ke Tianjin. Tren seterusnya akan bertolak pada pukul 9:40. Jadi, tidak perlulah kami menunggu lama. Alhamdulillah.

The Best Special Effect

Seperti biasa, tren di China bertolak tepat pada masanya. Bukan sahaja waktu bertolak, waktu tiba juga tepat pada masanya. Jadi selepas berada selama 35 minit di dalam bullet train, kami akhirnya tiba di Tianjin.

Seperti biasa, kami memilih untuk menaiki teksi menuju ke Tianjin Binhai International Airport. Rancangan awal untuk pergi bersiar-siar dan membeli-belah di Tianjin terpaksa dilupakan kerana kami bimbang terlewat sampai di lapangan terbang pula nanti. Jadi kami mengambil keputusan untuk terus ke lapangan terbang.

Dengan menggunakan sistem "Show & Go" yang diguna pakai di Beijing tadi, saya menunjukkan "flight detail" Air Asia yang menunjukkan butiran penerbangan kami kepada pemandu teksi.  Tetapi malangnya walaupun saya show, teksi tidak juga go, go. Nampak sangat pemandu teksi itu langsung tidak dapat membaca apa yang ditulis di dalam kertas itu. Alahai. Mengapalah saya tidak terfikir orang-orang di China tidak biasa dengan tulisan roman? Dan mengapalah saya tidak terfikir hendak menyuruh Qing Kang menulis Tianjin Binhai International Airport dalam tulisan cina?

Sudahnya saya pandang Chik, dan Chik pandang saya. Saya memang sudah mati akal bagaimana hendak memberitahu pemandu teksi tersebut yang kami mahu ke lapangan terbang. Setelah terdiam seketika, tiba-tiba Chik mengeluarkan bunyi sambil tangan kanannya memberi isyarat kapal terbang hendak berlepas.

Muka pemandu teksi yang blur tadi tiba-tiba bertukar menjadi ceria. Dia juga meniru bahasa isyarat dan special effect yang dibuat oleh Chik beberapa kali sambil tergelak-gelak dan bercakap-cakap seolah-olah kami faham apa yang diperkatakannya. Kami juga ikut sama tergelak dibuatnya.

Setelah reda sedikit rasa lucu, dia pun mula memandu. Tiba di satu lampu isyarat, teksi kami berhenti di sebelah teksi lain. Pemandu teksi kami dengan ramahnya berbual dengan pemandu teksi sebelah. Dia menunjukkan special effect yang dibuat oleh Chik tadi kepada pemandu teksi sebelah sambil tergelak besar. Apa yang lucu sangat, tidaklah saya tahu. Mungkin dia tidak pernah terjumpa dengan penumpang yang menggunakan special effect seperti yang dibuat oleh Chik tadi. Entahlah.

Pemandu teksi sebelah tidak bercakap banyak. Dia hanya tersenyum-senyum sambil memandang kami di tempat duduk belakang. Setelah lampu isyarat bertukar hijau, kami pun meneruskan perjalanan menuju ke lapangan terbang.

Air Asia yang Tipikal

Hampir sejam perjalanan, kami pun tiba di lapangan terbang. Keluar sahaja daripada teksi, saya rasa seperti mahu memecut masuk ke dalam bangunan lapangan terbang. Sejuknya bukan main. Teringat paparan papan tanda elektronik dalam tren tadi yang menunjukkan suhu di Tianjin - 12 darjah selsius!

Sementara menunggu waktu untuk check-in, saya dan Chik duduk di lobi lapangan terbang sambil melihat-lihat kerenah orang ramai dan juga membuat sedikit catatan.

Hampir jam 13:00, kami menuju ke kaunter Air Asia untuk check-in. Selepas selesai urusan check-in, kami terus menuju ke balai berlepas. Flight kami dijadualkan berlepas pada jam 15:50 dan perlu boarding ke dalam kapal terbang pada jam 15:05. Namun beberapa minit sebelum waktu boarding, kami diberitahu bahawa penerbangan kami ditunda untuk satu jangka masa yang tidak ditetapkan. Aduhai...semasa kami terlewat di LCCT tidak pula delay. Ini sudah menunggu awal, delay pula.

Nasib baiklah flight lewat tidak lebih dari sejam. Hampir jam 16:00, kami diminta untuk boarding ke dalam kapal terbang. Lebih kurang setengah jam kemudian kapal terbang pun berlepas meninggalkan Binhai International Airport.

Malaysia Tanah Airku

Tiada apa-apa kejadian yang berlaku semasa dalam penerbangan pulang ke Malaysia, kecuali kejadian seorang ah soh yang tidak mengunci pintu bilik tandas dan pintu dibuka oleh seorang apek yang menyangka tandas itu kosong. Melihat ada orang di dalam tandas itu, lekas-lekas dia menutup pintu semula. Kasihan saya dengan apek itu. Saya pasti dia akan trauma hendak menggunakan tandas dalam kapal terbang selepas daripada kejadian itu.

Kami tiba di LCCT selepas jam 23:00. Nasib baiklah tiba pada waktu malam. Saya pasti suhu tidaklah panas pada waktu malam begini (maklumlah sudah biasa sejuk...takut tidak biasa pula dengan cuaca panas di Malaysia...hehe!). Namun saya tersilap besar. Keluar sahaja daripada bangunan LCCT, sudah terasa bahang kepanasan. Tidak sangka pula suhu agak panas pada malam itu. Nasib baiklah driver (hehehe...) kami sudah sedia menunggu kepulangan kami di luar bangunan.

Kami mula bergerak pulang tepat pada jam dua belas tengah malam. Selepas menghantar ucapan selamat hari jadi kepada sahabat yang kebetulan merupakan orang yang paling banyak memberi galakan dan mengerah tenaga saya untuk menulis travelog ini, saya melihat kembali catatan ringkas yang ditulis semasa di lobi Tianjin Binhai International Airport.
"Sekarang saya berada di ruang menunggu Tianjin Binhai International Airport sementara menanti waktu boarding ke dalam kapal terbang pada pukul 3.05 nanti. Berakhir sudah perjalanan saya dan Chik di bumi China ini. Pelbagai pengalaman pahit manis yang telah kami lalui dalam jangka masa yang singkat ini. Ada yang tidak akan dilupakan sampai bila-bila. Ada yang mahu dilupakan sampai bila-bila. Apa-apa pun, segala pengalaman yang dikecapi pasti amat berharga buat kami. "
Tamat.

AttOkz Dikulgai said...

yay!
Akhirnya.
Tahniah.

Ok, ada simpan lagi tak tiket-tiket, bukti-bukti travelog kali ini?
Sebab, jika mahu dibukukan...amat menarik kalau dilampirkan bukti-bukti tersebut selain gambar foto yang tipikal/konvensional.

Tahniah sekali lagi awak.

Editorial duty! cargas cargas cargas!

Siti R said...

Phew! Terima kasih ya, pak. Sungguh saya tidak sangka berjaya menghabiskannya.

Masih ada simpan lagi...untuk panduan dan rujukan. Memang amat berguna sekali.

Ya, cargas, cargas, cargas!

Emy Tak Kecik said...

entah bila la kite pula dpt menjejaki beijing...teringin dah tahap apa je ni...tp utk 2012 x dpt ko jejak kaki ke beijing awawawa

Siti R said...

Lor...ye ke? Takpe nanti sampai la tu, insya-Allah :)