Saturday, February 06, 2010

3 Kemusykilan

Kalau jalan-jalan dengan kawan-kawan, terutama sekali dengan Chik atau Jijah atau dulunya Lela, orang-orang yang tidak mengenali kami kadang-kadang akan menyangka kami adik beradik. Aku musykil...sebabnya aku rasa rupa kami tidak serupa. Seringkali kami menafikan kecuali Jijah. Jijah memang suka mengenalkan aku sebagai adiknya. Aku tak kisah. Kadang-kadang menyamar itu memang best.

Kalau jalan-jalan dengan kakak dan anak-anak mereka, orang-orang yang tidak mengenali kami akan menyangka aku anak kakak. Walaupun musykil, aku masih boleh tersenyum dengan senyuman yang lebar sampai ke telinga. Ingin mengiakan, tetapi cepat-cepat dinafikan oleh kakak. Aihhh...tak bagi 'can' langsung nak menyamar.

Baru-baru ini yang sebenarnya tidaklah baru sangat, aku dan dua orang anak saudara pergi melihat-lihat rumah baruku. Kami berjumpa dengan kontraktor. Kontraktor yang terlebih peramah bertanya apakah hubungan kami bertiga. Adik beradikkah? Aku kata dua orang tu anak-anak saudara dan aku emak saudara. Kontraktor macam keliru. Si Along cuba mengenalkan diri kami semula. Selepas itu dia macam faham. Sambil menuding ke arah Along, dia berkata, "ooo..you aunty la." Aku tidak sempat berasa musykil kerana tekakku gatal untuk mengeluarkan gelak manja-manja gitu. Sama juga dengan si Angah...hahaha...

Kadang-kadang silence is golden, kan Along?

7 comments:

ShaFril said...

hoho ni ka yg dikatakn awet muda?hehe

Siti R said...

Eh, xlah...hehe

AttOkz Dikulgai said...

Anggaplah kejadian itu sebagai satu RAHMAT untuk Cik Siti Rahmah. Semoga bertambah keinsafan bahawa akan datang YANG LIMA sesudah YANG LIMA perkara.
Apapun, macam dah boleh agak agenda tersembunyi yang nak cakap dia tu nampak muda la tu...
hahahaha~
Tak gitu? :P

Kurma said...

ambik..ambik.. hahaha kasi chance

Siti R said...

AttOkz: Ye, ye saya insaf...huhuhu..

Mana ada agenda tersembunyi. Saya tak berniat pun nak kata nampak muda. Tapi kalau itu yg disangka...tak dapatlah saya nak membantahnya... :P

Kurma: Yelah..yelah.. T____T

AttOkz Dikulgai said...

Tp saya akui dengan seikhlas hati la..sekali pandang macam baru lepas amik STPM.
Hahahaha~

Siti R said...

Nak gelak juga...hahahaha...