Sunday, May 02, 2010

Cuti-cuti China: Hari Pertama - Bahagian 1

Hari Pertama - 23/4/2010

Kalut 

Akhirnya setelah menunggu hampir setahun, sampai juga tarikh yang dinanti-nantikan. Tarikh bermulanya cuti-cuti China. Yay!

Saya dan Chik ke China menaiki penerbangan Air Asia X. Sebaik tiba di LCC Terminal lebih kurang pada pukul 6.45 pagi, kami terus buat self check-in di kiosk yang disediakan oleh pihak Air Asia. Selepas check-in, Chik kata dia hendak check-in beg pula. Saya pada mulanya tidak terlintas hendak melakukan perkara yang sama, namun setelah beratur panjang agak lama bahu saya terasa lenguh mengalas backpack yang sebenarnya bukannya berat mana. Disebabkan itu saya mengambil keputusan untuk check-in beg saya juga. Melayang RM20.00. Tidak mengapa, pasti ada baiknya saya berkorban sedikit - pujuk hati saya.

Selesai check-in beg, kami pergi bersarapan pula di Restoran Taste of Asia. Kami bersarapan nasi lemak. Cukup untuk melepas rindu kerana mungkin di China kami tidak dapat menikmati kemewahan bersarapan seperti di Malaysia. Selepas sarapan Chik mahu bergambar pula. Ada-ada sahaja si Chik ni. Jam sudah menunjukkan pukul 08:00 lebih. Boarding sepatutnya pukul 07:50 dan flight kami pula pukul 08:30. Sudah bergambar dan berposing ala kadar, kami dengan lenggang kangkungnya berjalan menuju ke dewan menunggu.

Sebaik sahaja kami menunjukkan boarding pass kepada penjaga pintu, dengan muka terkejut dia memberitahu bahawa kami sudah lewat untuk boarding. Pintu kapal terbang akan ditutup sekejap lagi. Katanya semua orang sudah naik. Alamak! Matilah! Dia suruh kami cepat-cepat ke gate.

Berlari-larilah saya dan Chik menuju ke gate. Alamak! Di depan ada 'roadblock'. Sebelum sampai ke gate, kami perlu melalui pemeriksaan polis pula. Habislah. Chik dah mengigil-gigil (sebab itu yang dia beritahu kepada encik Polis). Saya? Saya tak tahu apa yang saya rasa kerana ini merupakan pengalaman pertama saya terlewat untuk boarding. Teruja mungkin? Hahaha...saya memang tidak betul. Mungkin sebab saya membayangkan bahawa saya sedang berada dalam salah satu episod The Amazing Race. Saya rasa situasi menjadi bertambah menarik apabila Chik merayu kepada encik Polis agar cepat melepaskan kami kerana kami sudah lewat.

"Kenapa lambat?" tanya encik Polis dengan ramahnya.

Tiba-tiba Chik yang banyak cakap menjadi kelu. Jadi saya tolong jawabkan, "Pergi makan."

"Pergi makan? Kenapa tak tapau?" (Encik Polis ini tidak tahukah Air Asia mengamalkan polisi 'tiada makanan luar' dalam setiap penerbangannya?).

Saya menjawab soalan encik Polis dengan senyuman bersalah. Chik masih lagi pucat mukanya. Selesai memeriksa pasport dan boarding pass, encik Polis melepaskan kami berlari semula menuju ke gate. Tidak sangka saya boleh berlari laju - seperti sedang bertanding dalam acara pecut di Sukan Olimpik lagaknya. Kalau Usain Bolt berlari bersama saya, pasti dia akan ketinggalan jauh di belakang. Nasib baik juga saya terfikir hendak check-in backpack saya. Kalau tidak, Usain Bolt pasti dapat kalahkan saya. Rupa-rupanya itu hikmahnya. Syukur.

Semasa hampir sampai ke pintu gate T16, terdengar final call daripada announcer. Nama Chik dan saya dipanggil untuk boarding. Pintu kapal terbang pula diberitakan akan ditutup dalam masa lima minit sahaja lagi. Bertambah laju larian kami.

Keluar dari pintu gate, Airport Lineman yang sedang berdiri di luar; betul-betul di depan pintu gate, menegah kami daripada berlari. Katanya masih sempat lagi untuk kami naik ke atas kapal terbang. Sambil itu dia menunjukkan kapal terbang yang bakal kami naiki yang berada di hujung barisan. Kami lihat para penumpang masih lagi beratur untuk menaiki tangga masuk ke dalam perut kapal terbang. Masih belum terlambat rupanya. Namun, kami masih berjalan dengan pantas. Lineman tadi bertanya kenapa kami lambat. Saya dan Chik sudah tak terjawab soalan mengapa lambat. Jadi kami hanya tersenyum.

Kemudian Lineman kedua pula menegur kami, "Ha, kapal terbang kat hujung sana. Ni pergi belajar ke?"

"Tak. Bercuti," jawab saya.

"Oh, selamat bercuti."

Kemudian Lineman ketiga dan keempat pula menegur kami. Memang jadi perhatian betul kami berdua pada waktu itu. Walaupun terlambat, sempat lagi kami bergurau dengan kedua-dua Lineman tersebut. Apabila kami sudah menghampiri kapal terbang, terdengar suara mereka mengucapkan selamat jalan kepada kami. Sebaik sahaja saya berpaling ke belakang, saya lihat keempat-empat Lineman tersebut sedang berbaris sambil melambai-lambai ke arah kami. Tergelak saya melihat mereka sambil membalas lambaian dan mengucapkan selamat tinggal kepada mereka.

Sekali lagi saya merasa sangat bersyukur kerana sempat menaiki kapal terbang tersebut. Chik kata syarikat penerbangan ada peraturan di mana jika pintu kapal terbang sudah ditutup, mereka tidak akan buka semula - walaupun setelah kita merayu-rayu. Dia dapat tahu pun setelah menonton salah satu episod The Amazing Race di mana salah satu kumpulan terlewat untuk boarding dan pintu kapal terbang sudah ditutup. Mereka merayu untuk dibenarkan naik, tetapi rayuan mereka tidak dilayan sama sekali disebabkan oleh peraturan di atas. Fuh! Menakutkan. Patutlah Chik mengigil-gigil tadi. Rupa-rupanya dia takut perkara yang sama juga menimpa diri kami. 

Rimas 

Dalam kapal terbang kami duduk di kerusi 3-seater. Tempat duduk di tepi tingkap sudah diisi. Seorang jejaka Cina mungkin. Sekali pandang ada ala-ala muka orang Korea. Dia kelihatan sangat misteri. Berpakaian serba hitam - berjaket kulit dan berseluar hitam sambil meriba beg hitam yang mungkin berisi laptop. Chik duduk di sebelah lelaki tersebut manakala saya duduk di tepi aisle. Kerusi di belakang kami pula diduduki oleh seorang wanita dan seorang lelaki tua Cina yang tidak berhenti-henti bercakap. Bercakap pula bukan perlahan-lahan tetapi dengan suara yang kuat.

Hiburan pula tiada disediakan di dalam kapal terbang. Jika mahu hiburan, perlu membayar RM30 untuk set hiburan X-cite. Jadi saya dan Chik 'berhibur' dengan cara mereka cerita tentang lelaki misteri yang duduk di sebelah Chik. Kapal terbang belum bergerak dia sudah tidur dengan menyembunyikan mukanya di sebalik kolar jaket yang ditegakkan. Jadi kami mengandaikan kononnya yang duduk di sebelah Chik itu merupakan seorang artis (penyanyi mungkin) yang low profile. Dia tidak mahu dikenali sebab itu dia memilih untuk duduk di economy class. Kami panggil dia 'Rain' sebab dia ada gaya seperti Rain; seorang artis Korea yang sangat popular. Kami merasa cukup bertuah kerana dapat duduk bersama-sama dengan 'Rain'. Ingin sekali hendak meminta autograph tetapi malu pula...hehehe...

Dalam masa yang sama kami merasa rimas dengan lelaki tua yang duduk di belakang saya. Cakapnya tidak berhenti-henti. Kalau perlahan tidak mengapa juga. Tetapi dia bercakap dengan kuat sekali. Nasib baik juga dia tidak bercakap sepanjang masa penerbangan. Kalau tidak, boleh gila kami dibuatnya terutama sekali Chik yang sudah merangka beberapa siri 'serangan' yang hendak dilakukan jika lelaki tersebut masih tidak berhenti bercakap. Sangat ganas sekali imaginasi Chik, takut pula saya hendak kongsikannya di sini. Lebih baik saya simpan di dalam hati. 

10 comments:

alamsemulajadi.blogspot.com said...

lebih kan taraf dari usain bolt?..poyo betul org itu.

Siti R said...

Sekali sekala nak berangan...xkan x boleh kot? Heheh...

alamsemulajadi.blogspot.com said...

boleh..tp dah terlebih..nanti jd mat jenin kang..:p

Siti R said...

Mat jenin pun Mat Jeninlah...uhuhuhu...

AttOkz Dikulgai said...

Patutla tak nk tepon org time org htr sms aritu, sbb takut nak bagitau la tu. hehehehe~

tp mmg dah jadi prosedur pintu kapalterbang yang dah ditutup tidak akan di buka balik, kerana setting security dan log dalam black box. Tp pelik gak, ada tgk dlm movie tu, terutama felem Hindi, selamba je hero tahan kapalterbang kan awk kan..

hahahaha!
Erk, kongsi la apa imaginasi ganas si Chik tu. mana la tau sama aliran dengan imaginasi org. :P

Siti R said...

Mana ada takut...x takut punn..heh!

Ermmm..org x tgk felem Hindi, so no comment :P

Xnak la...sbb x sama aliran dgn awk pun

Kurma said...

ternganga aku baca cite ko ni hahahahaha gelak besor aku tapi dalam hati je la sebab housemates tengah tido ni...

Siti R said...

Hehehe...terima kasihlah sbb b'sengkang mata baca citer aku yg ntah apa2 ni..

fndrocka said...

jauh gak kau merayap..pengalaman2 kau ni boleh dijadikan rujukan utk bakal2 pelancong ..hehe.lain padang..lain rumput..lain belalang..lain perangai.xie xie..

Latest Entri : Peristiwa Subuh

Siti R said...

Ur most welcome (^__^)