Sunday, June 10, 2012

EURO 2012 Yang Tidak Mengujakan

Diam tak diam sudah dua hari EURO 2012 berlangsung dengan empat perlawanan yang berkesudahan dengan 1 seri dan 3 kemenangan.

Namun, saya masih lagi tidak berasa teruja seperti tahun-tahun yang sudah. Sebenarnya tiada satu perlawanan pun yang saya tonton. Kecuali perlawanan antara Belanda dan Belgium yang ditonton pada masa kecederaan.

Tahun ini juga saya tidak melekatkan jadual perlawanan di belakang pintu bilik seperti tahun-tahun yang sudah. Saya tidak mencari pun jadual perlawanan yang biasanya diselit di dalam akhbar-akhbar harian beberapa hari sebelum acara bermula, seperti yang lazim saya buat menjelang kejohanan.

Saya rasa mungkin sebab saya masih rindukan kemeriahan EURO 2008. Siapa yang boleh lupa dengan pasukan Turki yang menyerikan acara dengan semangat mereka yang luar biasa. Kalau pasukan Turki berjaya melayakkan diri pada kejohanan kali ini, pasti perasaan saya bertukar kepada 360 darjah.

Jadi, untuk menghilangkan kegundahan, saya menghantar SMS kepada abang angkat saya di Turki. Begini bunyinya:

"Salamualaikum, brother. How r u? Just thinking abt u since EURO 2012 had already started..Too bad Turkey didn't qualify. Hope all is well in Turkey.."

Ini balasan beliau:

"My sweet sister selamualeykum..long time no news..hope all ur family fine..yes we didnt join 2012..Destiny :) ..wait ur gd news always..Allah bless my sweet sister"

Alahai...bilalah dapat pergi ke Turki sekali lagi? Eh, terkeluar tajuk pula. Maafkan saya.

Baiklah, kita sambung semula.

Sebab yang lain mungkin kerana saya masih terlalu kecewa dengan tindakan Fernando Torres meninggalkan Liverpool dulu. Jadi, tahun ini saya tidak mahu menyokong Sepanyol. Kalau saya sokong pun, sebab ada pemain-pemain lain yang saya masih kagumi. Saya tidak mengharapkan Sepanyol menang lagi pada tahun ini. Tetapi kalau menang juga, itu petanda untuk saya betul-betul plan dan kumpul duit untuk mengembara ke Sepanyol pula nanti...heheh!

Atau mungkin juga sebab perubahan hormon. Saya rasa seperti perempuan tua yang sudah menopaus. Tidak teruja langsung dengan bolasepak. Saya tidak suka betul dengan perasaan ini. Stresnya!

Apa-apa pun saya akan terus menyokong acara-acara besar bolasepak. Mungkin tidak seaktif dulu, tapi sekurang-kurangnya dengan mengikuti perkembangan setiap perlawanan, saya masih dapat merasakan bahangnya lagi. Yang pasti saya masih akan menonton perlawanan akhir EURO 2012 nanti, insya-Allah. 

May the best team wins! 

2 comments:

Kurma said...

Ko kata aku menopaus ke? Terasa ni! kahkhahahahah

Siti R said...

Eh, terasa ke? Siapa yg mkn cili dialah yg terasa pedasnya...kahkahkah!