Sunday, June 03, 2012

Ulasan Filem "Snow White and the Huntsman"

Ceritanya...

Secara tidak sengaja, saya telah menonton filem "Snow White and the Huntsman" pada hari Sabtu, iaitu semalam. Hari Sabtu yang sebenarnya hendak dihabiskan di pejabat akhirnya menghumban saya ke KLCC kerana pintu pejabat dikunci atas sebab yang tidak diketahui oleh diri saya ini.

Rezeki saya untuk menonton wayang, mungkin. Walaupun saya tidak tahu hendak menonton filem apa.

Dipendekkan cerita, semasa sedang beratur untuk membeli tiket, saya mengambil keputusan untuk menonton filem seperti yang dinyatakan di atas. Filem ini baru sahaja ditayangkan iaitu pada 31 Mei 2012. Ada dua filem lain yang menjadi pertimbangan - "Dark Shadow" dan "Men In Black 3." Tetapi saya terasa seperti Snow White sedang berbisik-bisik di telinga saya, "I'm the fairest. Watch me." 

Yang Saya Suka dan Tidak Suka Tentang Filem Ini 

Suka

Filem ini adalah berdasarkan kepada kisah pari-pari "Snow White and the Seven Dwarfs" tetapi telah diolah ceritanya menjadi sebuah kisah yang 'dark.' A dark fairy tale is so fascinating - to me.

Filem ini dimulakan dengan naratif. Entah kenapa saya sangat suka apabila sesuatu filem atau drama (contoh drama ialah Grey's Anatomy) itu ada suara orang yang bercerita pada permulaannya. Mungkin dengan cara itu, kita akan lebih memahami watak utama yang hendak ditonjolkan atau apa cerita yang hendak disampaikan. You can feel the story if there is a storyteller.

Watak Queen Ravenna sangat hidup di tangan Charlize Theron. Setiap kali skrin menayangkan wajah beliau, hati saya berbunga suka kerana beliau sangat jelita tetapi pada masa yang sama timbul rasa benci dengan perbuatan-perbuatan jahat beliau. Apa-apa pun, pada mata saya beliau tersangat cantik dan lebih menonjol daripada watak Snow White itu sendiri. She's the apple of my eyes, even though she gave a poisonous apple to Snow White.

Ada dua jejaka tampan dalam filem ini. Seorang bernama Eric the Huntsman, si pemburu yang kaki botol. Watak ini dipegang oleh Chris Hemsworth. Pasti ramai yang mengenali beliau melalui filem "Thor" dan juga yang terbaru, "The Avengers." Seorang lagi bernama William (Sam Claflin), anak kepada Duke Hammond yang menjadi sahabat baik Snow White. Namun mereka terpisah sebaik sahaja Queen Ravenna merampas takhta selepas kemangkatan King Magnus, ayahanda Snow White. Antara mereka berdua, saya lebih merasakan kesan watak Eric dalam cerita ini. Watak beliaulah yang ada menyuntik unsur-unsur humor dalam filem ini; selain daripada beberapa orang Dwarf. Seperti Charlize Theron, lakonan Chris Hemsworth sangat mengesankan. He's definitely worth watching.

Sesiapa yang sudah menonton filem ini pasti tahu bahawa ada beberapa ekor burung (kurang pasti burung apa; ia berwarna hitam dengan bahagian perutnya berwarna putih) telah 'membantu' Snow White melepaskan diri daripada penjara bawah tanah. Rupa-rupanya burung-burung tersebut menjadi 'rumah tumpangan' pari-pari. Pari-pari tersebut bukan seperti pari-pari yang biasa kita lihat; berbadan kecil dan bersayap. Tetapi pari-pari yang ini berbadan kecil, berkepala botak dan tidak bersayap. Macam toyol pun ada juga. Tetapi sangat comel terutama sekali apabila ia tersenyum. Saya rasa ini merupakan idea yang segar bagi menunjukkan rupa pari-pari. What can I say, they are not the ordinary fairies.

Saya suka dengan satu teknik mempertahankan diri askar-askar yang memecah masuk ke dalam kota yang ditunjukkan dalam filem ini. Mereka melindungi diri dengan perisai secara berkelompok dalam satu bulatan. Dengan cara itu mereka dapat masuk beramai-ramai di mana askar-askar yang berada di tepi bulatan yang memegang perisai dapat melindungi askar-askar yang berada di dalam bulatan. Totally brilliant!

Tidak lengkap sesuatu filem jika tiada lagu tema. Pertama kali mendengar lagu tema filem ini pada penghujung filem, terus saya jatuh cinta. Pada mulanya saya ingat lagu tersebut dinyanyikan oleh Evanescence. Setelah bertanya kepada professor serba tahu yang bernama Google, rupa-rupanya sangkaan saya itu meleset. Lagu tersebut dinyanyikan oleh grup yang bernama Florence + The Machine yang saya tidak pernah dengar namanya sebelum ini. Tajuk lagunya ialah "Breath of Life." Not a fairy song, but it's music to my ears.

    
Oh, baru saya perasan ada beberapa babak dalam video klip di atas telah dipotong dalam filem yang ditayangkan.

Tidak Suka 

Pacing filem ini bergerak dengan perlahan. Ada masanya sampai ke tahap membosankan. Sehingga tertanya-tanya sudah berapa jam filem ini berjalan. Rasanya seperti sudah lebih dua jam (walaupun durasi sebenar filem ini adalah 2 jam 7 minit). And then I heard Lenny Kravitz sings.."Baby, it ain't over till it's over..."

Filem ini terlalu dark sehingga tidak banyak jentikan humor. Itu tidak kisahlah. Saya masih boleh terima filem yang serius. Cuma, yang menjadi masalah kalau ada pun, lawaknya tidak cukup kelakar bagi saya dan juga penonton yang lain kerana jarang-jarang kedengaran orang ketawa. Lawak tidak menjadi? Me want good humour! 

Walaupun Charlize Theron dan Chris Hemsworth mempersembahkan lakonan yang cemerlang, namun saya kadangkala keliru dengan cara percakapan mereka. Loghat apa yang mereka gunakan? British-English atau apa? Maklumlah, seorang berasal dari Afrika Selatan (Charlize Theron), manakala seorang lagi datang dari Australia (Chris Hemsworth). Keliru betul saya dibuatnya. Atau masalah sebenarnya ialah saya yang sudah lama kurang pendedahan dengan bahasa Inggeris yang betul? Oh my English!

Sebenarnya saya keliru apa yang membuatkan Queen Ravenna berbuat apa yang dia buat (oh, kelirunya saya dengan apa yang saya tulis). Sama ada dia mahu kekal sebagai wanita yang paling cantik atau mahu menjadi seorang immortal? Rasanya plot cerita tidak berapa kuat. Atau sebab saya hilang fokus akibat bosan terutama semasa babak imbas kembali Queen Ravenna semasa kecil. Tetapi memikirkan ini adalah sebuah kisah pari-pari, saya abaikan sahaja. It's a fairy tale, after all. 

Kesimpulan 

Saya berikan filem ini 3 bintang. Hendak tengok boleh, tidak mahu tengok pun tidaklah rugi apa-apa.

Saya tidak sempat merujuk Rotten Tomatoes sebelum saya menonton filem ini. Maklumlah, saya menontonnya pun secara tidak sengaja...thehehe...

Jadi, selepas pulang daripada menonton saya merujuk kepada pusat rujukan saya ini. Markah yang ditunjukkan pada tomatometer adalah 46% sahaja. Jadi, kesimpulannya filem ini tidak sedap seperti tomato yang sudah busuk. Namun di kalangan penonton, 74% menyukainya. Jika angka tersebut terletak pada tomatometer, pasti ia diiktirafkan sebagai filem yang best.

4 comments:

Kurma said...

Baru aku tau pasal tomato tu.. tq tq.. walaupun biasanya tak sempat cuti nak tengok wayang hehehehe...

Siti R said...

Sama-sama..heheh..

Ooo..nak tgk wayang kena cuti ke? Baru kutahu...huhu

Kurma said...

habis tu. askor-askor tu tak boleh dibawa masuk sekali ehhehe

Siti R said...

Ko seludup masuk jer...hahaha