Saturday, October 30, 2010

Haji Muda

Malam ini rasa terpanggil untuk menyemak tahun aku layak menunaikan haji. Tak tahu kenapa. Mungkin sebab episod Majalah 3 pada malam ini memaparkan tentang pengurusan haji di Kompleks Haji Kelana Jaya.

Rasanya sudah 2 tahun aku membuat pendaftaran haji secara online. Mungkin itu yang menyebabkan aku lupa tahun bila aku layak menunaikan haji. Hasilnya agak mendukacitakan juga. Tahun layak adalah pada 1441H bersamaan tahun 2020 Masihi. Alamak! Sepuluh tahun lagi...sudah tua daa... T___T

Bayangkan, aku daftar lebih kurang 2 tahun lepas dan hanya layak berbelas tahun kemudian. Orang yang mendaftar pada tahun ini pula bagaimana, ya? Oh ya! Ada seorang staf di pejabat yang mendaftar pada tahun ini. Kalau tak silap aku, katanya dia hanya layak menunaikan haji pada tahun 1445H (tahun Masihi kira sendirilah). OMG! Betapa ramainya yang sedang tunggu giliran sekarang!

Kalau nak potong queue, kenalah berusaha mengumpul wang sehingga cukup dalam akaun Tabung Haji, kan? Tapi buku akaun aku sudah setahun tidak dikemaskini. Jadi, aku kurang pasti berapa simpanan sebenar. Setiap bulan memang ada buat potongan gaji. Hendak semak akaun pula tidak tahu di mana. Sekitar tempat kerja aku rasanya tiada pejabat Tabung Haji. Di mana aku boleh kemaskini buku akaun selain di pejabat Tabung Haji? Pejabat Pos? Bank? Ermmm...

Apa-apapun, diharapkan janganlah sampai aku kena tunggu sepuluh tahun baharu akan dijemput oleh-Nya untuk menunaikan haji. Tetapi layakkah aku pada 'pandangan' Dia? Fikir-fikirkanlah wahai Siti R...     

9 comments:

zatara said...

good blog..

Siti R said...

Spam ke nih? Hmmm... o_0

Kurma said...

tp dia tak bagi lak link dia siti..

fndrocka said...

Alhamdulilah..niat dah baik dah

Siti R said...

Kurma: sebab dia kayu, Rin

fndrocka: makasih...

zatara said...

uuhhh...pedasnya

Siti R said...

Sapa suruh mkn pedas.

Anyway, spt yg den kato skrg Liverpool dah semakin bagus. Ekau msh mau berpaling tadah lg ke, kayu?!!

zatara said...

hohoho...tgk jugak ekau yo..hahaha..eden x berpaling tadah kali ni..eden sokong n9 ngan liverpool lah.

Siti R said...

Ermmm..