Friday, February 10, 2012

Saya dan Ovarian Cyst - Satu Advencer 3

CA-125

Pertama sekali, saya perlu pergi berjumpa dengan Drakula. Eh, bukan. Saya pergi ke Lab di tingkat 6 hospital di mana darah saya diambil untuk ujian CA-125 (CA = Cancer Antigen), yang merupakan 'penanda' bagi kanser ovari.

Darah diambil daripada urat yang terdapat di pelipat tangan. Sama sahaja prosedurnya semasa darah saya diambil untuk ujian di MJ Health Screening Centre sebelum ini. Selesai darah saya diambil, saya bergerak pula ke tingkat 1 menuju ke bahagian Diagnostic Imaging untuk menjalani ujian CT Scan pula. 

CT Scan

CT Scan perlu dilakukan untuk doktor melihat kedudukan sebenar cyst dan juga ukurannya. Doktor juga hendak melihat sekiranya cyst ini telah merebak atau menjangkiti organ-organ lain di bahagian abdomen.

Setelah menyerahkan dokumen di kaunter, saya diminta untuk menunggu kerana mereka perlu memastikan sama ada CT Scan sedia untuk digunakan pada petang itu. Agak lama juga menunggu (nasib baik saya tidak lagi keseorangan pada waktu ini), iaitu lebih kurang setengah jam, baharulah seorang yang saya kira merupakan pembantu perubatan berjumpa dengan saya untuk memberitahu bahawa saya akan di-scan pada petang itu. Dia juga memberitahu bahawa nanti saya akan diberi minum 'ubat' atau dye (supaya organ-organ dalam badan boleh dilihat dengan jelas dalam filem x-ray nanti) dan juga tangan saya akan dicucuk jarum untuk tujuan disuntik dye.

Setelah diberi penerangan ringkas itu, sekali lagi saya diminta untuk menunggu. Tidak pula saya sangka begitu rupanya prosedur untuk menjalani CT Scan. Selama ini saya fikir sekiranya seseorang hendak di-scan, tidak kira apa jenis scan pun, kita cuma akan di-scan begitu sahaja; tidak perlu minum apa-apa atau disuntik apa-apa. Kalau beginilah caranya untuk menjalani CT Scan, untuk menjalani ujian MRI entah bagaimana pulalah caranya, ya? Hmm...

Tidak lama kemudian, saya terdengar nama saya dipanggil dari kaunter. 'Minuman' saya sudah siap! Saya diminta untuk menghabiskan air yang sebanyak setengah tumbler itu. Nurse memberitahu saya tidak perlu tergesa-gesa untuk menghabiskan air tersebut, ambillah seberapa banyak masa pun yang saya mahu. Setelah habis bolehlah pulangkan kembali tumbler tersebut di kaunter. 

Dugaan Menimpa-nimpa

Memang saya mengambil masa untuk menghabiskan air tersebut. Bukan sebab apa pun, sebab sebelum itu saya sudah pun minum air mineral. Air yang diberikan pula tidak ada bezanya dengan air kosong - ia tidak berwarna, cuma ada sedikit rasa payau.

Habis sahaja, saya terus pulangkan semula tumbler itu ke kaunter. Sekali lagi saya diminta untuk menunggu. Sementara menunggu, sempat juga teman saya bergurau, "Siti R nak kena CT Scan."

Lebih kurang begitulah katanya. Ya, ya, ya...very funny. Huh.

Akhirnya, saya dipanggil untuk masuk ke dalam bilik CT Scan. Setelah menukar pakaian kepada gaun hospital dan berbaring, tiba-tiba saya ditanya oleh staf di bilik CT Scan itu sama ada tangan saya sudah dicucuk. Saya kata belum. Patutlah saya rasa macam ada sesuatu yang tertinggal. Staf tersebut tidak pula memeriksa lebih awal. 'Panas' juga rasa kerana saya perlu menukar pakaian kembali (kerana saya tidak mahu keluar dengan berpakaian gaun hospital ke bahagian Kemalangan dan Kecemasan yang terletak bersebelahan dengan bahagian Diagnostic Imaging).

Di bahagian Kemalangan dan Kecemasan pula, nurse yang hendak menyucuk jarum ke tangan saya menghadapi kesukaran. Ini kerana katanya urat saya terlalu halus. Puas dia menepuk-nepuk tangan kanan saya, tetapi urat seperti tidak mahu timbul. Dia beralih pula ke tangan kiri saya. Masih lagi masalah yang sama. Pelik juga saya rasa; tidak mungkin dia tidak pernah berhadapan dengan pesakit yang berurat halus seperti saya sebelum ini? Atau memang tiada orang yang berurat halus seperti saya? Wah! Kalau begitu, saya sudah lebih kurang sama taraf dengan Cinderella yang berkaki 'halus' (entah apa kaitannya saya pun tidak tahu).

Disebabkan tidak berjaya, dia memanggil seorang nurse lelaki yang kebetulan berada di hadapan wad Kemalangan dan Kecemasan itu untuk menolongnya. Pergh! Tenaga lelaki memang tidak boleh disangkal kuatnya. Habis tangan saya dijerutnya. Nasib baik dia berbasa-basi dengan saya, "Minta maaf ya Kak...maklumlah tenaga orang lelaki."

Saya hanya mampu tersenyum kelat menahan rasa kebas di tangan dan juga rasa malu akibat menjadi perhatian (ini kerana semua nurse yang berada di hadapan wad juga berkumpul mengelilingi katil saya sambil memerhati penuh minat. Saya rasa memang sahlah mereka semua belum pernah lagi berjumpa dengan pesakit seperti saya). Nasib baik juga nurse lelaki yang bernama Hafiz itu agak kacak juga orangnya, jadi hati saya tidaklah terasa kebas sangat. Ahaks!

Setelah nurse Hafiz berjaya membuatkan urat saya timbul, nurse yang mula-mula tadi (maklumlah perempuan, saya tidak ingat pula namanya...hehe!) menyambung kerjanya yang tertangguh tadi iaitu menyucukkan jarum ke tangan saya. 

Di Bilik CT Scan

Setelah selamat tangan saya dipasang jarum, saya kembali semula ke bilik CT Scan. Sekali lagi saya bertukar pakaian. Kali ini saya dilayan oleh dua orang staf yang kedua-duanya perempuan. Staf yang tadi berada di sebelah bilik yang dipisahkan oleh dinding separuh kaca kerana dia perlu mengendalikan komputer yang akan merakamkan imej-imej scan nanti.

Saya dibiarkan berbaring dahulu sementara kedua-dua staf tadi ke ruang sebelah. Mungkin sedang melakukan persiapan. Pada masa sedang berbaring itu baharulah saya sedar bahawa seluruh badan saya sedang menggigil dengan kuatnya. Bukan sebab takut, tetapi disebabkan suhu bilik yang terlalu sejuk. Puas saya cuba menenangkan diri tidak mahu melawan rasa sejuk. Tetapi saya tenang sebentar, kemudian menggigil semula. Begitulah keadaan saya buat beberapa minit.

Tidak lama kemudian salah seorang daripada staf tersebut masuk semula dan memberitahu bahawa sebentar lagi mereka akan mula menyuntik dye melalui jarum yang dipasang di tangan saya. Saya juga ditanya sama ada telah membuang air kecil selepas minum air tadi. Tentulah tidak kerana saya tidak mahu minum semula air tersebut. 

'Deraan-deraan' Kecil

Staf tadi keluar sebentar. Beberapa ketika kemudian dia masuk semula sambil memegang borang arahan doktor yang saya serahkan di kaunter tadi.

"Doktor suruh Puan scan bahagian abdomen dengan pelvis, kan."

Daripada intonasinya saya tidak pasti sama ada dia sedang menerangkan atau sedang bertanya kepada saya. Saya hanya mengangguk-anggukkan kepala. Dengan muka seperti orang bersalah dia menyambung lagi bahawa doktor telah memintanya untuk melakukan satu lagi prosedur ke atas saya supaya organ-organ di bahagian pelvis dan abdomen akan kelihatan lebih terang dan jelas dalam filem x-ray nanti. Caranya adalah dengan memasukkan dye melalui dubur. Boleh pula dia bertanya boleh atau tidak.

Terkedu saya mendengarnya. Maka, dengan rasa berat hati saya merelakannya.

Selepas melakukan prosedur yang tidak saya jangka tadi, jarum saya disambungkan ke sebuah mesin yang terletak di tepi stretcher tempat saya berbaring. Mesin inilah yang akan menyuntik dye ke dalam tubuh saya. Sebelum suntikan dimulakan, dia memberitahu bahawa saya akan merasa sakit sedikit pada permulaan dye disuntik.

Suntikan pertama - memang benar pada mula-mula dye disuntik masuk ke dalam urat, memang sangat terasa sakitnya. Seolah-olah urat saya mengembang dan saya boleh rasa aliran dye masuk ke dalamnya. Nasib baiklah staf tadi sudah sedia memegang dan mengurut-ngurut tangan saya. Walaupun sakitnya cuma sebentar, tetapi agak 'menyengat' juga. Selepas suntikan pertama, saya dibiarkan berehat sebentar. Seperti juga sebelum suntikan pertama, dia memberitahu suntikan kedua juga saya akan merasa sakit yang sama. Aduhai.

Suntikan kedua - sekali lagi saya merasa sakit yang sebentar, tetapi begitu 'menyengat' itu. Selepas disuntik, sekali lagi saya dibiarkan berehat sebentar.

Suntikan ketiga - sebelum disuntik saya diberitahu bahawa suntikan kali ini lebih kuat dan saya akan merasa sedikit panas pada permulaan suntikan. Ya, suntikan ketiga dan yang terakhir ini memang lebih menyakitkan sehinggakan saya mengaduh kesakitan. Sama seperti kedua-dua suntikan tadi, sakitnya cuma sebentar. Namun saya tidak terasa panas seperti yang didakwa oleh staf tadi.

Saya tidak tahulah sama ada saya ini memang jenis manusia yang tidak boleh menahan sakit, atau ini perkara biasa yang perlu ditanggung oleh semua pesakit yang perlu menjalani CT Scan? Apa-apapun, perkara ini membuatkan saya terfikir. Untuk mengetahui tahap mana penyakit yang dihidapi, saya perlu merasa sakit. Tidakkah itu ironi namanya? 

Scanning Bermula

Setelah berehat sebentar, proses scanning pun dimulakan. Disebabkan saya hanya perlu di-scan di bahagian abdomen dan pelvis, maka tempat saya berbaring digerakkan secara mekanikal agar bahagian itu sahaja yang berada di bawah 'gelung' CT Scan tersebut. Tangan saya pula diangkat ke kepala.

Saya diminta untuk mendengar dan mengikut arahan yang akan diberikan semasa proses scanning nanti. Kemudian staf tadi beredar ke ruang sebelah lalu menutup pintu.

Saya sudah bersiap sedia. Tanpa diminta, saya memejamkan mata kerana ada terbaca arahan yang terdapat di 'gelung' CT Scan supaya pesakit tidak memandang sinar x secara terus. Selepas memejamkan mata buat beberapa ketika terdengarlah suara wanita (rakaman) memberi arahan seperti yang dimaksudkan oleh staf tadi.

"Tarik nafas," saya pun menarik nafas.

"Hembus nafas," nafas tadi dihembus.

"Tahan," saya menahan diri daripada bernafas semula.

Seketika kemudian terdengar bunyi (tidak tahu pula bagaimana saya hendak menerangkan bunyinya seperti apa) keluar dari CT Scan dan suasana dalam bilik terasa seperti terang walaupun saya sedang memejamkan mata.

Apabila keadaan kembali seperti biasa, terdengar lagi arahan yang saya tidak berapa dengar sangat butir bicaranya. Saya rasa ia menyuruh saya bernafas seperti biasa. Jadi, saya bernafas seperti biasa.

Demikianlah, proses di atas diulang sebanyak dua kali lagi. Selesai di-scan, staf tadi datang menyelimutkan saya. Sekali lagi saya dibiarkan berbaring sambil menunggu. Walaupun diselimut, saya masih lagi merasa sejuk yang amat.

Beberapa minit kemudian, staf tadi masuk ke bilik untuk bertanyakan keadaan saya. Tanpa berselindung saya mengadu saya berasa terlalu sejuk dan perlu ke tandas. Setelah meminta kebenaran, saya dibenarkan menukar pakaian dan kemudian menggunakan tandas staf. 

Masa Berlalu Tanpa Kumenyedari

Oleh kerana proses scanning sudah tamat, saya diminta untuk ke bahagian Kemalangan dan Kecemasan untuk menanggalkan jarum yang telah dipasang di tangan tadi. Semasa di muka pintu bilik, staf tadi sempat menasihatkan saya agar banyak minum air untuk membuang dye yang masih lagi ada di dalam tubuh.

Lalu saya menuju ke bahagian Kemalangan dan Kecemasan dan memberitahu nurse yang berada di sana bahawa jarum di tangan saya perlu ditanggalkan. Fuh! Leganya rasa setelah ia ditanggalkan. Namun saya dapati, di sekitar pergelangan tangan saya sudah mula membengkak dan terasa sakit dan lenguh.

Kembali semula ke bahagian Diagnostic Imaging, saya bertanya di kaunter sama ada saya perlu berjumpa dengan doktor sekali lagi. Staf di kaunter meminta saya menunggu dahulu kerana katanya doktor sedang solat pada waktu itu dan dia tidak pasti sama ada filem x-ray saya sudah siap atau belum. Betapa cepat masa berlalu, rupa-rupanya sudah masuk waktu Asar. Ini bermakna saya telah menghabiskan masa selama lebih tiga jam di bahagian Diagnostic Imaging!

Berdebar juga rasa kerana terpaksa menunggu lagi. Entah apa pula kata doktor apabila saya berjumpa dengannya sekali lagi selepas ini? Hmmm...

7 comments:

mymentalhealth.blog said...

ngeriiii nyer...baru baca ni...blom kena kat siri sendiri lagi....

Siti R said...

Huhu...semoga Zy tidak perlu melaluinya. Jaga kesihatan, ya :)

MazinLufiaz said...

Ye, Nurse Hafiz memang ensem dan paling penting, sopan dan berbudi bahasa!

tom azam said...

Salam boleh sy tau brpe kos utk operation?

Siti R said...

Jumlah kos operation RM11 ribu

Ibnu che daud said...

Seram jugak cerita tuh... apapon bersyukur dgn keadaan yg ada. Terima kasih kerana sudi kongsikan cerita nie. Kalau sy nak copy paste blh ka? Sy dalam kajian mengenai kanser. Apapon blh hantarkan sebarang masalah anda kpd sy m.tarmiz89@gmail.com

Siti R said...

Ibnu che daud: terima kasih sudi membaca. Baik saya benarkan.