Saturday, February 18, 2012

Saya dan Ovarian Cyst - Satu Advencer 5

Hari Pertama di Hospital

Akhirnya, hari yang dinanti-nantikan pun tiba. Pagi Isnin, 26/12/2011 itu saya ke hospital dengan ditemani oleh kakak dan keluarganya. Selesai mendaftar di bahagian Kemalangan dan Kecemasan (bahagian "Admission" ditutup kerana hari itu merupakan hari ganti cuti Krismas), saya terus dibawa ke wad kerana menurut staf yang mengendalikan pendaftaran, doktor sedang menunggu kedatangan saya.

Sampai sahaja di luar wad yang terletak di tingkat 7, saya berasa sedikit terkejut. Nama wad memang sedap; Lavender namanya. Tetapi yang tidak menyedapkan hati adalah apa yang tertulis di bawahnya - Maternity Ward ataupun dalam bahasa Melayu, "wad bersalin." Betulkah?

Mahu sahaja saya berkata kepada staf tadi, "Encik, rasanya kita sudah tersalah wad." Tetapi saya tidak mahu memandai-mandai pula. Nanti diri sendiri yang termalu. Kakak saya pula sudah tergelak-gelak. Cis! Tiada rasa kasihan langsung!

Staf tadi meninggalkan kami di bilik no. 713, iaitu bilik dengan 4 katil. Saya ditempatkan di katil no. 1 yang terletak berdekatan dengan pintu masuk bilik. Tidak lama kemudian, ketua nurse yang dipanggil Sherry yang menjaga shift pagi datang menemui saya untuk memberi sedikit taklimat dan mengambil bacaan tekanan darah dan suhu badan saya. 

Nurse Sherry juga menyerahkan satu borang yang saya perlu isi dan tandatangani. Borang ditinggalkan kepada saya untuk dibaca dengan teliti. Setelah faham dan bersetuju dengan isi kandungan borang, baharulah saya diminta untuk menandatanginya dan memanggil beliau apabila saya mahu menyerahkan kembali borang tersebut. Secara ringkasnya, borang tersebut merupakan borang akuan bahawa saya membenarkan pihak hospital melakukan pemindahan darah sekiranya keadaan memerlukan, dan tidak akan mengambil apa-apa tindakan terhadap mereka sekiranya didapati darah yang dipindahkan tersebut sudah tercemar terutama sekali dengan HIV. Pandai betul! Tetapi saya tandatangani juga borang tersebut kerana kemungkinan untuk perkara itu berlaku teramatlah rendah ataupun rare. 

Anaesthetist Review

Sebelum Dr. Siti Zaleha datang menemui saya, terlebih dahulu saya dikunjungi oleh Dr. A Sappany yang merupakan pakar bius yang akan bertugas semasa pembedahan saya nanti. Beliau mengambil bacaan tekanan darah dan denyutan nadi saya (mungkin juga kadar pernafasan saya). Sebelum meninggalkan bilik, beliau meminta saya mula berpuasa pada pukul 12 tengah malam nanti.

Itu sahaja? Cepat sungguh, ya? 

Konsultasi Terakhir Sebelum Pembedahan

Selang beberapa minit Dr. A Sappany meninggalkan saya, Dr. Siti Zaleha pula yang datang 'berziarah.' Doktor memeriksa perut dan sekali lagi melakukan ultrasound ke atas saya untuk melihat keadaan cyst.

Doktor berpesan agar saya jangan terlalu risau. Tanpa berselindung saya katakan kepadanya bahawa saya sebenarnya berasa takut. Doktor menasihati saya supaya banyak-banyak berdoa dan berzikir. Juga membaca Yasin dan ayat Kursi. Sejuk hati mendengarnya. Memang itulah yang sedang saya usahakan. 

Lawatan Pakar Jantung

Pada sebelah petang pula saya menerima kunjungan daripada Dr. Zul Hilmi, doktor pakar jantung. Katanya, beliau diminta oleh Dr. Siti Zaleha untuk memeriksa saya. Rasa pelik juga mengapa seorang pakar jantung diminta untuk memeriksa saya? Teringat pada tengah hari tadi, selain darah saya diambil, nurse di wad juga ada membuat ujian Resting ECG ke atas saya. Rasanya 2, 3 kali juga dia mengulang membuat ujian tersebut seperti ada yang tidak kena. Sebab itukah Dr. Zul Hilmi dipanggil?

Doktor bertanya sekiranya saya ada masalah jantung sebelum ini atau pernah mengalami sakit dada? Sakit dada kadang-kadang memang ada, tetapi tiada kena-mengena dengan jantung. Kemudian beliau memeriksa saya dengan menggunakan stetoskop. Setelah berpuas hati, beliau meyakinkan saya bahawa keadaan jantung saya OK dan tiada masalah untuk saya menjalani pembedahan pada esok pagi. Alhamdulillah. Buat saspens sahaja. 

Waktu-waktu yang Berbaki

Sewaktu sedang makan malam sekali lagi Dr. Siti Zaleha mengunjungi saya. Beliau bertanya sama ada Dr. Zul Hilmi ada datang memeriksa? Saya katakan ada dan bertanya apa yang tidak kena? Menurutnya bacaan graf ECG saya ada sedikit kurang normal. Sebab itu beliau meminta Dr. Zul Hilmi memeriksa saya. Tetapi katanya saya tidak perlu risau kerana mungkin bacaan yang tidak berapa normal itu disebabkan elektrod yang dipasang tidak menurut turutan (setiap elektrod ada nombor turutan) atau terbalik.

Saya tidak suka betul apabila doktor menyebut tidak perlu risau kerana secara otomatik saya akan merasa risau. Betullah apa yang saya belajar di kelas NLP dulu. Minda bawah sedar kita tidak 'kenal' perkataan negatif seperti "tidak" atau "jangan." Rasanya bukan minda bawah sedar sahaja begitu. Minda sedar juga sama. Jadi, perkataan yang sepatutnya doktor sebut adalah saya perlu bertenang. Bukankah itu lebih sedap didengar? Ececece...cakap belakang bolehlah. Depan doktor tidak berani pula saya menegur begini...hehehe!

Selepas doktor meninggalkan bilik, saya meneruskan makan malam. Berselera sungguh saya makan (sebenarnya setiap kali makan memang saya sentiasa berselera...hehe!). Licin sungguh. Maklumlah mungkin ini kali terakhir saya boleh makan dengan berselera sehinggalah saya sembuh daripada pembedahan nanti. Huhuhu! Sehabis makan, tray makanan saya diangkat. Kemudian, nurse meletakkan tag di atas meja makan saya yang bertulis 'FASTING FROM 12 MN.'

Selepas makan malam tadi memang saya tidak memakan apa-apa pun. Masa saya dihabiskan dengan menonton televisyen sahaja. Terasa tidak dapat fokus, saya tutup televisyen. Dan semakin masa berlalu, semakin berdebar rasanya. Dalam pada melayan debaran itu, saya tidak sedar pukul berapa saya sudah terlelap.     

No comments: