Monday, February 13, 2012

Saya dan Ovarian Cyst - Satu Advencer 4

Konsultasi Kedua

Selepas nama saya dipanggil dan diberikan filem CT Scan, saya naik semula ke tingkat 5 untuk berjumpa dengan doktor. Sampai di klinik doktor, filem tadi saya serahkan kepada pembantunya.

Beberapa minit kemudian saya dipanggil masuk ke bilik doktor. Tidak banyak yang doktor boleh komen dengan hanya melihat filem tersebut. Tetapi katanya, saya tidak perlu terlalu risau kerana beliau berpendapat cyst saya akan dapat dibuang dengan jayanya dan ia kelihatan tidak 'mengganggu' organ-organ yang lain. Cuma beliau menambah bahawa nanti beliau akan meminta seorang in-surgeon (tidak tahu sama ada ejaan saya ini betul atau tidak kerana saya hanya mendengar doktor menyebutnya sebagai "in-surgeon") untuk standby sekiranya cyst saya melekat pada usus. Daripada kes-kes yang pernah beliau tangani sebelum ini, doktor mengatakan memang terdapat beberapa pesakit di mana cyst mereka melekat pada usus. Jadi tugas in-surgeon tersebut adalah untuk memisahkan cyst daripada usus sebelum ia dapat dibuang oleh doktor.

Untuk ujian CA-125, keputusan tidak akan keluar pada hari yang sama. Jadi, doktor menyarankan supaya saya datang semula bertemunya dalam masa dua hari. Saya bersetuju sahaja dengan cadangan beliau. Maka, pada hari Rabu, 14/12/2011 nanti saya akan menemui doktor untuk mendapatkan keputusan ujian CA-125 tersebut.

Sebelum menamatkan sesi konsultasi itu, doktor bertanya sama ada saya mahu menjalani pembedahan di Hospital Tawakkal atau hospital lain? Saya jawab saya akan menjalaninya di Hospital Tawakkal. Disebabkan itu beliau berpesan kepada saya untuk mula memikirkan tarikh yang sesuai untuk saya menjalani pembedahan. Beliau mahu saya membuat keputusan dan memberitahunya pada temujanji kedua nanti. Sekali lagi beliau berpesan jangan tangguh lama-lama apabila saya bertanya apa akan jadi kalau saya biarkan sahaja cyst itu. Katanya lagi, cyst saya akan semakin membesar apabila saya datang bulan nanti.

Sungguh saya rasa terbeban kerana terpaksa membuat keputusan sekali lagi. Dalam perjalanan pulang, teman saya banyak memberikan kata-kata perangsang dan nasihat (begitu juga semasa menunggu untuk menjalani ujian CT Scan tadi). Syukurlah saya dikurniakan teman yang sentiasa ada semasa senang dan juga semasa susah. Terasa ringan sedikit beban yang ditanggung...

Temujanji Kedua

Seperti yang dijanjikan, hari Rabu saya bertemu semula dengan Dr. Siti Zaleha. Doktor memberikan salinan keputusan ujian CA-125 kepada saya. Bacaan ujian naik sedikit. Bacaan normal adalah bawah 35. Bacaan ujian saya adalah 35.8.

Doktor kata saya tidak perlu risau kerana mungkin tiada apa-apa. Beliau kata apa-apa pun, keadaan sebenar cyst saya cuma boleh diketahui semasa beliau melakukan pembedahan nanti. Semasa pembedahan juga baharu doktor akan tahu sejauh mana ovari saya telah rosak. Seperti yang telah diberitahu sebelum ini, doktor akan reconstruct ovari mengikut berapa bahagian yang masih elok. Jika sudah rosak terus, doktor akan membuangnya.

Kemudian doktor bertanya soalan yang paling saya tidak suka dan kalau boleh hendak dielakkan. Beliau bertanya bila saya hendak menjalani pembedahan. Saya beritahu doktor bahawa saya mahu menghabiskan kerja-kerja saya sehingga akhir bulan Disember. Jadi, mungkin bulan Januari saya bersedia untuk menjalani pembedahan.

Doktor melihat jadual beliau. Seketika kemudian beliau bertanya mengapa tidak saya menjalaninya pada penghujung bulan Disember. Saya telan air liur. Saya tanya doktor, paling lama sampai bila saya boleh tangguh pembedahan. Doktor kata sampai bulan hadapan (Januari). Tetapi itupun doktor tidak berani jamin. Lagipun katanya bulan Januari nanti beliau agak sibuk.

Disebabkan saya baharu pertama kali hendak dibedah dan baginya kes saya ini agak straight forward, doktor mencadangkan agar saya menjalani pembedahan pada hujung bulan Disember. Sekali lagi saya telan air liur. Beliau melihat jadualnya sekali lagi dan mencadangkan tarikh 26/12/2011 sebagai tarikh saya masuk hospital dan 27/12/2011 sebagai tarikh saya akan dibedah. Saya tidak mahu berfikir panjang lagi, jadi saya bersetuju sahaja dengan saranan doktor.

Disebabkan saya telah bersetuju, doktor juga memberitahu masa saya akan dibedah iaitu pada pukul 9 pagi. Tetapi itu bergantung jika bilik pembedahan tidak penuh. Jika tidak, beliau akan membedah saya pada waktu petang. 

Urusan Pra-Kemasukan Hospital

Setelah keluar dari bilik doktor dan menunggu sebentar di luar, pembantu doktor meminta medical card saya. Mujurlah saya ada medical card, dapat juga masuk hospital swasta. Kalau tidak, masuk hospital kerajaanlah jawabnya.

Pembantu doktor memulangkan filem CT Scan yang sebelum ini dipegang oleh doktor kepada saya. Katanya saya perlu membawanya pada hari kemasukan nanti.

Ada dua borang yang perlu saya tandatangani pada hari itu. Yang pertama ialah surat kebenaran untuk melakukan pembedahan. Di dalamnya juga ada disebut bahawa sekiranya keadaan memerlukan, saya bersetuju mana-mana organ saya dibuang. Sedih rasa semasa membaca ayat itu, tetapi apakan daya. Sekiranya ditakdirkan ovari saya terpaksa dibuang, saya redha sahaja. Selepas habis membacanya, baharulah saya menandatangani borang tersebut.

Borang yang kedua ialah borang pra-kemasukan hospital yang telah diisi oleh doktor. Saya cuma perlu tandatanganinya sahaja. Untuk pengetahuan, borang ini bukan dikeluarkan oleh syarikat insurans, tetapi dikeluarkan oleh syarikat yang menjadi pengantara antara syarikat insurans dengan hospital yang dikenali dengan panggilan Third Party Administrator (TPA). Rasa pelik pula, kerana saya biasa melihat borang tersebut di pejabat untuk kes-kes tuntutan yang dihantar oleh TPA kami. Kali ini saya pula yang perlu menandatanganinya.

Sebelum pulang, pembantu doktor menyerahkan sekeping sampul surat yang mengandungi borang kemasukan yang saya perlu tunjukkan kepada bahagian Kemasukan pada 26/12/2011 nanti dan juga surat akuan daripada doktor sekiranya saya memerlukan Guarantee Letter daripada majikan (yang ini tidak perlu sebenarnya kerana saya sudah menggunakan medical card). Dia juga memberitahu bahawa memang sudah confirm saya akan dibedah pada pukul 9 pagi, 27/12/2011. 

Penantian Suatu Penyeksaan

Begitulah, bagaimana dalam masa tidak sampai sebulan cyst ini 'ditemui' saya diberitahu bahawa ia sudah sampai tahap perlu dibuang. Kalau dihitung, saya ada masa tidak sampai dua minggu untuk menghabiskan kerja-kerja di pejabat. Jadi, sementara menunggu tarikh keramat itu, saya hanya fokus terhadap kerja-kerja dan juga mula train rakan yang akan back-up saya semasa ketiadaan saya nanti.

Tangan kiri saya yang dicucuk jarum semasa ujian CT Scan pula masih terasa lenguh. Ambil masa seminggu lebih juga untuk ia benar-benar hilang.

Dan semakin dekat tarikh pembedahan, semakin berdebar saya dibuatnya. Apa yang saya mampu lakukan adalah berdoa semoga segalanya selamat...

No comments: