Saturday, September 19, 2009

Entri Syahdu di Malam Raya

Aku merasakan tak ada blogger yang membuat entri pada malam ni. Aku sorang aje agaknya. Saja nak membuang masa. It's already malam raya. Guess what? I'm still not going back to my hometown - yet. Sepatutnya balik hari ni, tapi abang ipar aku tunda ke hari esok...

...sebelum tu kitorang akan singgah dulu ke rumah akak aku di Melaka. Yeay, yeay! Aku suka pegi rumah akak aku ni. Sebab dia akan masak sedap-sedap. Masa raya ni lagi la best. Kuih raya mesti banyak...bukan kuih tunjuk menunjuk ye tapi kuih muih yang dibuat sendiri dengan hasil tangan dia dan anak-anak dia. Yummy...!!

Tak sabar pulak rasanya nak balik. Tahun lepas aku beraya di sini ajer bersama-sama dengan keluarga akak aku. Memang tak pergi ke mana-mana sepanjang bulan Syawal melainkan melawat adik beradik dan sanak saudara yang tinggal di sekitar Lembah Kelang dan Selangor ni. Rasa macam tak ada apa yang istimewa je beraya di sini. Nak balik kampung sendiri macam tak best pulak (alasan je lebih ni...huhu...)

Dari situlah aku terfikir, kalau aku boleh tak balik kampung di hari raya...tentu aku takkan ada masalah untuk beraya di tempat lain - tempat yang jauh dari sini. Aku nak merasakan sesuatu yang baru, lagipun dah lama aku tak travel.

Sudah tentunya ada satu tempat yang sentiasa bermain-main dalam fikiran aku. Kalau ada rezeki dan kesudian 'saudara' aku ni untuk menerima kunjungan aku nanti...akan sampailah aku ke sana, insya-Allah. Harap-harap dapat merasai suasana hari raya Qurban di sana pada bulan 11 nanti. Masalahnya, aku segan la nak beritau dia dan yang paling penting sekali aku takut akan menyusahkan dia. Rasa macam tak sanggup pulak nak beritau...mengada-ngada betul minah ni, kan?

No comments: