Thursday, September 10, 2009

Mission Not Impossible

Lihatlah...bulan pun tersenyum menanti Lailatulqadar...

Assalamualaikum pembaca-pembaca blogku sekelian (cheh...baik betul aku bagi salam kali ni...).

Dengan sukacitanya aku nak beritau benda yang korang semua memang dah tau. Kita dah memasuki fasa ketiga Ramadan dah ni - 10 hari terakhir. Terujanya! Bukan teruja sebab dah dekat nak raya (entah kenapa aku memang tak teruja langsung). Teruja sebab misi untuk memburu sudah sampai. Memburu apa lagi...marilah kita memburu lailatulqadar beramai-ramai yek.

Macamana nak buru lailatulqadar ni? Mari kita recap daripada e-mel yang biasa aku dapat di tahun-tahun lepas tapi tahun ni tak dapat pulak...aku pun tak tau kenapa? Ishh...kenapa tu tak penting. Yang penting aku masih simpan e-mel tu dan senang dicari dengan pantas sebab aku guna gmail.

Petua oleh Imam Ghazali dan lain-lain ulama' katanya...(wallahualam betul ke tak...cuba ajelah, ek):

Jika awal Ramadan jatuh pada hari:

1. Ahad atau Rabu; malam qadar dijangka berlaku pada malam 29 Ramadan.

2. Isnin;
malam qadar dijangka berlaku pada malam 21 Ramadan.

3. Selasa atau Jumaat;
malam qadar dijangka berlaku pada malam 27 Ramadan.

4. Khamis;
malam qadar dijangka berlaku pada malam 25 Ramadan.

5. Sabtu (tahun ni korang....);
malam qadar dijangka berlaku pada malam 23 Ramadan.

Tapi janganlah pada malam-malam yang disebut atau pada malam-malam ganjil je kita beramal...lebih baik kalau kita beramal setiap malam. Peringatan juga pada diri aku jangan jadi excited hangat2 taik ayam jer...oh tidakkk...

Aku tak tau sangat macamana nak tau tanda-tanda sesuatu malam tu ialah lailatulqadar. Yang aku tau tanda-tanda pada pagi selepas datangnya lailatulqadar seperti yang diberitahu oleh seorang sahabat. Tandanya ialah pagi yang amat nyaman...sementara sinaran matahari pagi tidak terik dan cahayanya berwarna putih hening. Wallahualam...

No comments: