Sunday, May 01, 2011

Pesta Buku dan Cerita-Cerita Sampingannya II

Semalam sekali lagi saya mengunjungi Pesta Buku yang diadakan di PWTC. Mengikut perancangan awal, saya akan ke sana bersama-sama dengan anak saudara. Tetapi rancangan terpaksa dibatalkan di saat-saat akhir kerana dia perlu menghadiri kenduri.

(n_n)

Saya keluar rumah jam 13:00. Tidak sempat menghadiri Majlis Pelancaran Novel Sutera Bidadari hasil tulisan Tuan Ramlee Awang Murshid. Terasa rugi pula.

(v_v)

Saya sampai di PWTC lebih kurang pada jam 14:30. Punyalah ramai manusia!

(^0^)

Bersesak-sesak. Hampir-hampir juga saya terjatuh sebab terlanggar dengan orang ramai. Rasa hendak pitam pun ada.

(x_x)

Namun begitu sempat juga saya membeli beberapa buah buku yang sudah disenaraikan sebelum ini di booth PTS. Fuh! Hampir jam 15:00 saya bergerak ke Bilik Johor/Kedah kerana saya berhasrat untuk menyertai Bengkel Penulisan Fiksyen Sains dan Teknologi. Yes! Sekurang-kurangnya ada juga acara yang saya sempat sertai.

\(^o^)/

Oh, ya. Bengkel di atas diadakan sempena dengan Sayembara Fiksyen Sains dan Teknologi Musim Kedua anjuran Kumpulan Utusan dan UTM. Bengkel yang diadakan selama dua jam itu terasa seperti tidak cukup pula. Menarik. Suka dan kagum saya mendengar dan melihat penceramah iaitu Prof. Madya Dr. Lim Swee Tin yang bersuara lantang dan berambut panjang. Oh, saya ada beritahukah saya ada 'soft spot' dengan lelaki yang berambut panjang? Walaupun rambut Prof. nampak keras dan mengerbang tetapi dia kelihatan sangat berkarisma; tidak nampak seperti penyangak. Eh, eh, jangan salah sangka. Saya kagum sahaja, tiada apa-apa yang lain.

(^_^)V

Adakah saya akan menyertai Sayembara tersebut? Entahlah. Saya pergi pun disebabkan oleh perasaan ingin tahu yang meluap-luap. Hadiah sangat lumayan. RM15,000 tempat pertama. RM7,000.00 tempat kedua. RM5,000.00 tempat ketiga. Dan tiga hadiah saguhati sebanyak RM1,000.00 setiap seorang. 'Melihat' hadiahnya tidak tentu arah saya dibuatnya. 

((((/^_^)/ .. \(^_^\))))

Tidak mengapalah. Saya patut beri laluan kepada orang-orang yang lebih berbakat. Siapalah saya, kan? Apa-apa pun, saya sudah melengkapkan koleksi novel-novel yang memenangi Sayembara pada musim pertama pada hari semalam (hari Jumaat saya sudah membeli novel yang memenangi tempat pertama. Selepas bengkel semalam, saya membeli novel yang memenangi tempat kedua dan ketiga). Wah! Terlebih semangat pula.

\((((^O^))))/ 

No comments: