Tuesday, April 07, 2009

Allah Tuhan Semesta Alam

Teka teki 3 tahun lepas dah terjawab juga akhirnya. Terima kasih diucapkan kepada Agnes Monica kerana telah menjawab teka teki tersebut 2 hari lepas. Agnes Monica? Apa kena mengenanya Agnes Monica dengan aku? Jeng..jeng..jeng..

Memang kami tak ada kena mengena langsung...tak ada bau2 bacang apa lagi bau2 durian dan segala macam bau buah2an yang ada dalam planet ni. Agnes kata di Indonesia penggunaan nama Allah oleh penganut agama kristian adalah perkara biasa...inilah jawapan kepada teka teki yang aku maksudkan tadi.

3 tahun lepas aku travel ke Indonesia bersama dengan member aku, Chik (bukan nama sebenar). Antara tempat yang kami lawati ialah Yogyakarta. Kalau tidak silap, kebanyakan penduduk di sana adalah merupakan penganut agama kristian. Itu aku tak ada lah rasa pelik sangat. Yang aku jadi musykil ialah masa aku bersiar2 di sekitar Yogyakarta dengan menaiki beca...tiba2 mataku yang masih tak berapa rabun (masa tu lah...) ni terpandang sebuah bangunan putih yang terletak di sebelah kiri jalan. Sekali pandang boleh agak yang bangunan tu ialah gereja disebabkan ada salib di atas bumbung bangunan. Yang agak mengejutkan aku pada waktu tu ialah perkataan yang terdapat pada papan tanda bangunan...aku tak berapa ingat setiap patah perkataan yang terdapat di situ...yang aku ingat ada perkataan Allah, barisan dan kristus. Aku terkejut sampai menganga atau dalam bahasa inggerisnya i was so shocked that my jaw dropped. Aku rasa macam nak tanya kat bapak yang kayuh beca tu...tapi tak tertanya pulak. Aku ada tanya Chik (bukan nama sebenar) adakah dia perasan apa yang aku perasan...tapi dia tak perasan pulak. Hmmmm...

Tapi bila difikir2 balik, nasib baik juga aku tak tanya soalan 'bodoh' ni kat bapak tu. Kalau tak, mesti dia rasa hairan bin ajaib. Mesti dia tanya aku balik, "what kind of question is this?" Tak ke naya?

No comments: