Sunday, April 19, 2009

Kena tangkap...

Tadi pertama kali dalam hidup, aku menyaksikan bagaimana orang kena gari dengan polis. Selalu tengok dalam tv/filem...ni tengok real macam reality show. Jakunnya aku rasa.

Kisahnya, dari PWTC tadi aku balik naik komuter. Biasalah kalau naik pengangkutan awam ni...selalunya lebih ramai pendatang asing daripada orang tempatan. Tapi tak sangka pulak polis ada buat rondaan dalam tren hari ni. Bagus betullah...

Sorang2 kena check tadi...maksud aku pendatang2 asing nilah...takkan aku kot. Tapi sebelum tu aku kena check jugak...check tiket...hehe...Polis check pasport dan permit kerja. Dalam coach aku, ada 2 orang yang kena tangkap sebab gagal tunjukkan permit. Kenalah gari...nasib baik diorang ni tak melawan...kalau tak, mesti entry aku ni lagi best...huhu...

Untuk pengetahuan, pendatang asing yang ada kat Malaysia ni dah mencecah 2 juta orang...ini statistik yang diambil pada tahun lepas...dan ini tidak termasuk PATI. Kalau termasuk PATI mesti ramai lagi...boleh jadi mencecah 3 juta orang kot.

Hmmm...kadang2 aku rasa diorang ni dah menguasai negara kita. Kalau dekat tempat kerja aku memang banyaklah syarikat2 kiriman wang yang tumbuh macam cendawan...restoran2 diorang pun banyak dah...ada tu yang buka kedai runcit. Sampaikan aku dah tak rasa aku duduk kat Malaysia lagi dah...sebaliknya aku rasa aku sedang melancong ke Nepal, Myanmar, atau Indonesia. 'Bagus' betul, kan...tak payah susah2 menghabiskan duit untuk pergi melancong...

2 comments:

ShaFril said...

rsanya lbh dri 3juta tau warga asing kt malaysia..mnyampah tui tgk depa ni wat semak ja kt malaysia

Siti R said...

betul tu...kalau dok elok2 xpa...ni memberi masalah jer yg lbh...