Sunday, May 31, 2009

Fobia

Fobia sungguh aku dengan entri malam ni. Mana taknya...entri ni mengenai ketakutan melampau atau fobia. Untuk mengetahui apa yang dimaksudkan dengan fobia bolehlah rujuk di sini atau cari dalam Wikipedia.

Anda ada fobia? Atau anda fobia untuk mengakuinya? Ada macam2 jenis fobia...kadang2 macam tak masuk akal aje bila melihat senarai fobia yang ada. Kelakar pun ada. Rasa macam dibuat2...tapi sebenarnya bukan begitu. Fobia ni adalah sesuatu yang benar dan bukan dibuat2.

Aku ada fobia? Ada kot? Ranidaphobia...sedap ye bunyinya. Tapi kalau anda tahu apa maksudnya mesti anda rasa bunyinya dah tak sedap. Ranidaphobia ialah takut kepada katak. Memang aku tak suka, aku geli dan aku takut dengan makhluk Allah yang satu ni. Hatta, kalau tengok gambar katak pun aku rasa geli semacam. Seboleh2nya aku tak nak sentuh langsung gambar tu...sama seperti takut dan gelinya aku nak sentuh/pegang katak sama ada yang masih hidup atau yang dah mati katak...

Boleh ke fobia diubati? Mungkin boleh, mungkin tidak. Apa2 hal pun memang ada rawatan untuk menangani masalah fobia ni. Terpulang kepada setiap individu untuk memilih cara rawatan yang terbaik bagi diri masing2.

No comments: