Sunday, August 16, 2009

Dua Kali Tiga

Hari Jumaat lepas pada pukul 9.59 pagi, aku mendapat sms yang menganggu jiwa ragaku yang berbunyi seperti berikut:

"Your account remains unpaid and service may be interrupted. Kindly remit full payment immediately. Please disregard if payment has been made. Thank you."

Alamak! Makcik Maxis dah marah dah ni...bukan taknak bayar Makcik Maxis, tapi saya terlalu busy...sampaikan asyik terlupa aje nak bayar. Panas jer telinga Makcik Maxis mendengar jawapan aku. Maka dia pun menjawab dengan seksinya,

"Banyaklah ko punya lupa, internet ada...kedai Maxis pun dua tiga langkah jer dari ofis, mengada2 bagi alasan busy. Dah! Bayar cepat, kalau tak aku potong ko punya line supaya ko tak boleh access internet atau guna handphone ko...I have the power you know...muahahaha...."

Huhuhu...kejam sungguh makcik Maxis ni. Tapi memandangkan makcik Maxis dah ugut (aku report polis baru tau!), maka dengan secepat kilatnya aku bayar. Kalau tak bayar, aku takut aku tak dapat membuat entri ini yang merupakan entri paling penting daripada mana2 entri yang terdapat dalam blog ni.

Ya, inilah entri yang akan menentukan masa depan dan hala tuju hidup aku selepas ni. Entri mengenai...drum roll please...

..hari jadi aku yang ke dua kali tiga tahun...hehehe...weiii...penting niii...

Best la jugak hari jadi tahun ni sebab selain daripada ramai yang ucapkan selamat hari jadi kat aku...(arigato gozaimas), ada juga member2 yang sudi bagi present dan ada juga yang sudi celebrate hari jadi bersama2 dengan aku. Aku tak biasa celebrate hari jadi, tapi bila ada yang offer nak belanja dan raikan hari tua aku ni, aku terima dengan besar hati.

Aku celebrate dengan dua orang member aku. Sorang tu Chik, nama yang memang selalu enter frame entri2 aku ni...hehe...Sorang lagi namanya Amir...nama yang tak penah aku sebut dalam mana2 entri dalam blog ni sebab dia sorang yang sangat poyo...hahaha...Namun terima kasih diucapkan kepada Amir sebab belanja kami berdua.

Apa? Kat mana kitorang celebrate? Oh...lupa lak nak beritau. Aku tak tau sebenarnya kat mana Amir nak bawak kitorang...ikut ajelah...lagipun aku mengantuk giler malam tu. Jauh betul perjalanan...aku ingat dia nak bawak tempat yang dekat2 jer...rupa2nya dia bawak kitorang sampai ke Klang - Muara Ikan Bakar nama tempat makan tu yang terletak di Tanjung Harapan. Penah pegi ke? Ok gak tempat tu. Apa menunya? Silalah lihat gambar2 di bawah yang ditangkap oleh Chik...

View dari tempat duduk Chik sebab dia yang amik gambar...menunya; nasik putih 2 (aku dengan chik), Amir makan nasik lemak (sambalnya sedap seh...kebas sikit daripada Amir...heee). Lauknya; kangkung goreng, ikan siakap masak pedas dan masak steam, sotong bakar dan udang goreng tepung.

Air kelapa Chik...nun di kejauhan tu aku punya sirap limau...Amir minum apa aku pun tak ingat sebab Chik tak amik gambar air dia...siannn. Eh tangan sapa tu, ek? Isk2 sebok jer.

Ni lauk feveret aku malam tu...ikan siakap masak pedas. Aku dok bayang masak pedas tu macam sambal, rupa2nya dinamakan pedas sebab banyak cili. Takpe, janji sedap. Dan aku sebenarnya geram tengok banyak cili, rasa macam nak kunyah satu2...tapi terpaksa maintain ayu hehe...

Ni ikan siakap gak tapi di masak secara steam...sedap gak ni...yummy...

Mintak maapla sebab gambar agak blur sebab diambik daripada handphone Chik...aku ni pulak agak 'pandai' sangat nak mengedit gambar...maka hasilnya seperti di atasla...Itula dianya...kenyang betul aku malam tu...lauk semua habis...alhamdulillah.

Itulah citer macamana dan di mana aku raikan hari jadi aku ni. Sekarang citer pulak pasal masa depan dan hala tuju hidup aku pulak. What have I done and learned? Where do I go from now? Soalan2 yang simple tapi agak sukar jugak nak dijawab.

Aku rasa sepanjang hidup aku ni tak banyak benda yang aku achieved. Tapi banyak benda yang aku belajar. Nak achieve apa, aku pun tak tau. Aku tak penah buat target apa yang aku nak capai dalam tempoh masa tertentu. Mungkin ini masa yang sesuai untuk menentukan apa goal aku...bukan goal bola sepak la...(hmm...EPL start malam ni ye...heee...selingan pulak). Lagipun sekarang ni aku tau dah apa sebenarnya yang aku mahukan dalam hidup aku ni. Dan aku mesti mencapainya dalam masa 5 tahun bermula dari tarikh hari jadi aku. Maksudnya
dalam masa 5 tahun dari sekarang, aku hendak jadi sangat berjaya dalam bidang yang aku nak ceburi ni, insya-Allah. Cuma masalah aku yang terbesar adalah perasaan kurang keyakinan dan takut. Aku akui memang aku berasa sangat rendah diri dan takut...tapi perasaan ni yang perlu aku lawan kerana fear is our worst enemy, betul tak? Aku sedang cuba untuk mengatasinya, insya-Allah. Dalam masa 3 tahun ni pulak, aku harap dapat mengerjakan haji...amin. Semoga Allah menjemput aku mengunjungi tanah haram sekali lagi kerana aku sangat2 merindui Baitullah...

Lagi satu, aku rasa hidup kita semua ni sangat menarik kalau kita benar2 menghayatinya. Dunia ni pun sangat menarik...tak putus2 peristiwa demi peristiwa yang berlaku, tak kisah la yang baik ke atau yang buruk, ia tidak penah gagal untuk membuatkan aku merasa amazed...bersesuaian betul dengan tagline Discovery Channel - the world is awesome. Tentang pengajaran pulak, rasanya sepanjang aku hidup di dunia ni banyak betul benda yang aku belajar...tak kisahlah daripada pengalaman dan kesilapan diri sendiri, daripada pengalaman dan kesilapan orang lain, daripada pembacaan, juga daripada pengamatan. Pada aku, life is a never ending learning experience. Semoga kita semua akan terus belajar dan berusaha menjadi orang yang lebih baik. Caiyok..caiyok...


2 comments:

Kurma said...

aku rasa aku tau apa ko nak buat lagi 5 tawon tu.. miahahaha..

Siti R said...

shhhh...jgn britau sapa2 no..hohoho...