Sunday, August 09, 2009

Manusiakah?? Robotkah?? Apekah??

Lepas tengok drama Zettai Kareshi ni aku jadi berminat balik nak mengikuti perkembangan dunia perobotan (ada ke perkataan ni...memandai jer aku ni...hehe..) di Jepun. Teringat juga watak2 robot atau android yang aku kenal melalui drama bersiri atau filem Hollywood terutama sekali watak Data dalam siri Star Trek:The Next Generation.

Apa perasaan korang kalau tengok robot yang sebijik atau 2 bijik rupa dan perangainya macam manusia? Teringat masa aku tengok sebuah dokumentari...tak ingat pulak dari saluran mana...was it Discovery Channel or National Geographic Channel? Masa tu tengah ditunjuk tentang robot atau android perempuan yang memang rupanya macam manusia...aku berasa seram sejuk. Meremang bulu roma seolah2 aku sedang menonton sebuah filem atau drama seram. Kenapa boleh jadi macam tu? Ada yang tak kena ke dengan diri aku ni? Tapi rupa2nya bukan aku sorang jer yang rasa macam tu sebab wartawan yang menemubual pencipta android tu pun merasakan apa yang aku rasa. Si pencipta android tu pun mengakui yang kebanyakan orang yang melihat androidnya tu akan merasa seram. Ini mungkin disebabkan oleh fitrah manusia yang sememangnya akan merasa takut bila melihat sesuatu yang terlalu hampir menyerupai manusia sedangkan benda itu adalah sebaliknya.

Video di bawah pulak mengenai robot yang dicipta oleh Hiroshi Ishiguro yang dicipta untuk kelihatan dan berperangai seperti dirinya. Looks creepy to me! Macamana dengan korang?



Apa2 pun Jepun mencipta robot dengan harapan dapat membantu manusia dalam menjalani kehidupan harian dan membantu dalam sektor pekerjaan dan perindustrian. Klik sini untuk maklumat lanjut. Tapi rasanya kita semua dah diracuni oleh idea2 yang datang dari negara2 barat yang mana robot dicipta untuk tujuan ketenteraan...betul tak? Sebab tu bila tengok robot yang macam manusia ni kita or at least aku, rasa terancam...takut kalau ia hanya akan membuat kacau dan membahayakan kita. Tapi, bila tengok Zettai Kareshi...aku rasa robot ni sebenarnya boleh jadi 'baik.' Nampak gaya fikiran aku sudah diracuni oleh Night Tenjo yang cute giler ni...muahaha...


Ok, back to reality...

No comments: